Cotopaxi - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Loes - WaarBenJij.nu Cotopaxi - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Loes - WaarBenJij.nu

Cotopaxi

Blijf op de hoogte en volg Loes

22 Mei 2014 | Ecuador, Quito

Donderdag 22 mei 2014

Het is echt de vakantie van bijtijds(Dick vindt vroeg) naar bed en vroeg op. Het ontbijt is iedere dag top en ook nu weer. Om 08.00 uur zijn we startklaar voor de nieuwe dag. Eerst naar de maagd van Quito, de Panecillo en dan op naar Cotopaxi. Helaas is het niet helemaal helder. We gaan via Sasquisilli, eerst de dierenmarkt en dan de voedingsmarkt plus andere goederen. De dieren worden hier iets anders behandeld dan in Nederland, ik zag een paar kippen half verdoofd op de grond liggen en vond dat niet prettig. Ook het "er gaan veel makke schapen in een hok" gaat hier zeker op, met touwen bij elkaar gebonden in een pick-up. We hebben gelukkig niet alles gezien want waren een beetje laat voor deze markt. Maar aan het aantal opgestapelde touwen is er veel verhandeld. De volgende voedsel en warenmarkt is stukken leuker en er worden prachtige foto's gemaakt. Later zullen we een familie bezoeken die eenvoudig leeft en voor hen kopen we een en ander op de markt. De meningen zijn verdeeld of we dit wel of niet doen en of het geloofwaardig is dat ze zo primitief leven. Ik denk van wel. Ze houden schapen en verbouwen groente en aardappels. Ze leven met het hele gezin, 10 personen in de hut waar een iets verhoogd bed is voor de ouders en de kinderen slapen tussen de rondscharrelende cuy( marmotten) die ook voor het opeten zijn. Dus eten genoeg maar verder geen water en elektriciteit, wel gas om te koken gelukkig. Het hutje van deze familie bevindt zich op 4100 meter hoogte en gelukkig is er onlangs een nieuwe weg aangelegd. De huidige president zorgt voor een veel betere infrastructuur maar wil ook graag aan de macht blijven net als Fidel Castro en zijn voormalig vriend Hugo Chavez plus Juan Luis Santos(Colombia)die toch ook pretenderen heel links te zijn. Er zijn dus ook een aantal tegengeluiden vooral omdat de president de nu geldende regel van twee termijnen regeren wil verlengen tot meer.
Na de aanschaf van twee ecuadoriaanse voetbalshirtjes voor de twee boefjes in Den Haag en Naaldwijk naar Jorge terug. Onderweg terug naar de auto kopen we nog wat warme maiskoekjes en bananenchips en rijden verder naar Latacunga een verder niet interessante stad maar daar gaan we lunchen. Er is geen historisch centrum in de stad vanwege een vulkaan uitbarsting in 1887. Na de lunch op weg naar Hato Verde een haciënda waar we twee nachten zullen slapen en wat ook nog echt een boerderij is met 60 koeien en 40 paarden. Vanwege de hoge ligging (3000 meter) is het daar weer koeler. We worden hartelijk ontvangen en vermaken ons de rest van de namiddag met foto's selecteren, dagboeken bijwerken en een lekker glaasje wijn en voor de mannen een baco. Dick maakt alvast een klein rondje over het terrein en ontdekt een behoorlijke arena. Later aan tafel horen we dat de heer deze huizes ook stierengevechten organiseert en een keer per jaar zelfs met bekende stierenvechters. We laten voorzichtig blijken dat we daar verbaasd (!!!) over zijn( hij ziet gelukkig het gezicht van Anna niet) en onze gastheer verwijst vanwege dit gebruik naar de Spaanse overheersing....... In Quito en omstreken is het namelijk al weer een poos verboden om traditionele stierengevechten te houden. Aan het diner eet trouwens alleen de heer deze huizes(boer) mee en zijn vrouw runt samen met de kok de keuken. Heerlijk soep hier uit Ecuador met bonen, aardappels, knoflook kruiden waaronder koriander en een risotto met kip en salade. Toe een chocolade rolletje met crème. Heerlijk. Na het eten blijven we nog even hangen bij de open haard en dan vraagt Mieke of de haard in haar kamer aankan dat kan. We spelen lekker met het vuurtje en het is net lekker om de kou van de avond kwijt te raken. De voorgaande dagen is het overigens heel mooi weer geweest. Morgen om 09.00 uur in de bus naar de Cotopaxi. Ik hoop op een beetje helder hemel.