Cuenca - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Loes - WaarBenJij.nu Cuenca - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Loes - WaarBenJij.nu

Cuenca

Blijf op de hoogte en volg Loes

27 Mei 2014 | Ecuador, Quito

Dinsdag 27 mei 2014

We vertrekken om 09.00 richting Chordeleg en nog een ander dorp. Raoul waarschuwt ons dat het niet heel spectaculair zal zijn. In het eerste dorp vooral wat textiel en in het tweede dorp veel sieraden van filigraan, niet bepaald onze smaak. We worden wel wat nerveus want we hadden nog op een paar markten gerekend voor souvenirs voor het thuisfront. Ien en ik zijn nog steeds op jacht naar een tafelkleed maar we vermoeden dat we te lang gewacht hebben. We zien wel allerlei leuke lopers voor op tafel maar het is net niet wat we zoeken. Voorts moet er ook nog een speciale riem voor Ronald gezocht worden ook ws te laat. In het eerste dorp scoren we wel weer wat kleinigheidjes; onderzetters en servetringen plus portemonnee enz. Bij het tweede dorp zijn we snel uitgekeken en we gaan terug naar Cuenca. Wel weer een mooi stukje door de Andes gereden. We crossen dit gebied door vanaf Quito en het is telkens anders. Dan weer liefelijk groen en dan weer wat ruiger en dan te bedenken dat dit gebergte zich naar Chili en Argentinië uitstrekt. Na de lunch begeleidt Raoul ons door het historisch centrum en daarna bezoeken we een fabriek van Panama hoeden. Hij vertelt dat de naam Panama eigenlijk niet terecht is daar het een Ecuadoriaan was die in Panama aan arbeiders deze hoeden uitdeelde waardoor ze wel heel bekend zijn geworden. Voor mij een compleet nieuw verhaal. Op straat hebben wel al de hele ochtend overal vrouwen deze hoeden zien weven met de hand, lopend of zittend in het park met een plastic zak met water om het riet nat te houden. Het is ongelooflijk hoe snel ze dat doen. Er is een vrouw die ons langzaam voordoet hoe het moet. Bij de fabriek kunnen ze twee keer per week hun hoeden in leveren. Daar worden ze in shape gebracht met allerlei hulpstukken zoals een pers, kleur bad enz. Het is onwijs leuk om dat te bekijken en de galerij met wereldsterren die van deze fabriek een hoed hebben is niet te tellen. Het passen met zijn allen is natuurlijk hilarisch. Mieke en ik kopen een goedkope uitvoering voor de Galapagos, maar je kunt ze ook van 600 $ en duurder kopen. De shop is net een snoepwinkel en een uur later hebben we weer wat kleinigheidjes gekocht!Weer een geslaagde dag. We vragen Raoul nog naar een leuk restaurant en dat weet hij " La Cuchara" (de lepel). We borrelen eerst op de binnenplaats van het hotel en na het gebruikelijke bijwerken, selecteren en uitwisselen van foto's en verslagen vertrekken we naar het aanbevolen restaurant en Raoul heeft niets te veel gezegd. Prima restaurant. We delen weer wat gerechten en de bediening speelt daar heel goed op in. De mannen bestellen een biefstuk a la pimienta en die is voortreffelijk evenals de quesedillas en vegetarische spaghetti en salade. Morgen op naar Guayaquil en dan naar de Galapagos .

• 29 Mei 2014 - 17:04

René:

Dat wordt een mooie Prinsjesdag....!!

• 30 Mei 2014 - 05:13

Elly:

is het souveniers debacle alvast een hint dat het thuisfront nergens op hoeft te rekenen? Buiten een mooie hoed natuurlijk!

• 30 Mei 2014 - 09:45

Ronald:

Nou dat is weer leuk dan, gelukkig vlieg je weer vanaf Quito terug naar Nederland kan je daar nog ff op zoek!!!! ;)

• 01 Juni 2014 - 12:04

Elly Hermans:

Nou wat een leuke hoeden zeg.en wat een leuke kleuren in hun kleding.Gisteren bij Lucie geborreld en heerlijk gegeten.kichs.en vandaag zondag wachten weer wat ik er van beouwt.kus"......

• 02 Juni 2014 - 22:23

Sanne:

Nog even de laatste verhalen gelezen. Wat een avontuur...! Inmiddels al weer op de weg terug. Ook wel weer fijn! ;-) Maar het is natuurlijk veel te snel voorbij...